Fjellene, fossene og ordene

Hentet fra Klassekampen.no 23. aug.2025
Skrevet Av Helge Gardli (Hamar)

Først var fjellene, fossene og fjordene. Så kom fuglene, fiskene, froskene, flaggermusene og fluene. Så kom folkene, frendene, fiendene og flyktningene. Så kom lydene og ordene, og etter langt og lenge kom skriftspråket og bokstaven F. De første skriftspråkene var bilder.

Bokstaven F i det fønikiske alfabetet forestiller egentlig en nagle eller en krok. Når vi leser, spiller vi av en uendelig stor film av bilder og erfaringer vi har, ikke bare i hodet, men i hele kroppen vår. Når barn skal lære å lese, bruker de denne informasjonsbanken til å gjenkjenne meningen ved et ord. Ingen lesning gir mening uten assosiasjoner til noe som allerede er kjent.

Leken er barns viktigste kilde til å skape assosiasjoner. Uten lek blir barn ute av stand til å sette ord og setninger sammen til sitt eget språk. Når statsråd Kari Nessa Nordtun skal gjøre norske barn til verdens beste lesere, så starter ikke det løpet i klasserommet. Det starter ikke med leseforberedende øvelser eller lekbasert læring i barnehagen heller. Det starter med å gjøre hverdagen til barn mer variert, mer praktisk, mer konkret, mer lekbetont og mer erfaringsbasert. Barn må selv bygge opp ordbanken gjennom lek hjemme, i barnehagen og aller mest ute, mellom bekker, steiner, trær, fugler, fisk, frosker og flaggermus. De må tegne, male, danse, hoppe, løpe, klatre, spikke, fiske og synge og ikke stå for mye og høre på en voksen som forteller dem fakta. De trenger tid til å bygge sin egen erfaringsbase.

Aller mest trenger barnehagene og skolene politikere som ikke forstyrrer med alle sine innspill som skal gjøre skolen bedre. Det er ikke læreren som er sjefen for læring. Det er det eleven som er. Kartlegging, testing og diagnostisering fører kanskje til voksenaktiviteter og litt ekstra hjelp, men det vil sjelden føre til en raskere læringsprosess hos barna. Faktisk kan det vi kaller for læringstrykk ha motsatt effekt og føre til vegring og motstand i læringsprosessen. På skolen blir de redd for å gjøre feil. Det er det skoleresultatene forteller oss noe om. Tenk at barn, når de begynner på skolen, snakker språket med perfekt grammatikk, uten å ha hatt en eneste time opplæring i bøying av verb. De har lekt seg til et rikt språk. Barns lekelyst er den viktigste ressursen å bygge på med tanke på all læring, og ikke minst i leseopplæringen. Et barn som aldri har sett en foss eller fjell, vil bare lese ordet uten at det gir noen mening.

Her er lenke til teksten på Klassekampen: https://klassekampen.no/artikkel/2025-08-23/fjellene-fossene-og-ordene?rnd=0.9009746559891831

Neste
Neste

Me er me – ikkje oss og dei