Hva er Uroskolens vandringer?

Når vi går inn i naturen får vi etter hvert hjelp til å gå inn i oss selv. Naturen er et perfekt laboratorium for å utforske vårt sinns urodrevne mønstre. Naturen har ingen urodrevne mønstre, dvs ingen strategier for å slippe å stå ansikt til ansikt med indre uro. Naturen har ingen preferanser, den inkluderer alt, i motsetning til menneskesinnet, som automatisk alltid foretrekker noe fremfor noe annet. Vår erfaring er at når vi lever og vandrer langsomt i naturen, er det lettere for oss å bli klar over og håndtere våre mønstre, og lettere å akseptere vår menneskelige natur, som nettopp er å ha slike mønstre som ofte virker destruktivt i vår søken etter tilfredshet i livet.

UROskolens vandringer passer for alle som vil lære mer om uroens betydning i livet. Du trenger ikke være sprek, du kan være ung eller gammel, du kan ha diagnoser eller ikke (vi har for eks hatt med flere som har diagnosen ME), du trenger ikke ha erfaring fra friluftsliv, det eneste du trenger er lysten til å lære og vilje til å utforske naturen, deg selv og andre. Vi sover i telt for det meste, og lever ute hele døgnet. Vi har hjelpere som lager mat og frakter tungt utstyr slik at vi slipper å bære tungt mens vi vandrer.

Våre vandringer foregår på forskjellige steder i landet. Foreløpig er de fleste på Østlandet, men vi eksperimenterer hele tiden med nye steder, nye design, og nye deltakere. For de som har vært med på tidligere vandringer og har blitt hekta, vil det bli satt opp egne vandringer når det er tilstrekkelig interesse for det. Foreløpig har vi kun hatt vandringer i den varme årstid, men kanskje vi forsøker oss på vinteren også etter hvert. Det har hittil ikke hendt at noen har måttet avbryte vandringene våre av noen grunn. Men til og med det er mulig å gjøre, hvis det er det du vil.

De UROlærerne som leder våre vandringer har selv vært med som ordinære deltakere før de har fått ansvaret for vandringene alene.

Naturen er større enn mennesket. Mennesket er et vesen som tror at dets kvaliteter ikke er et resultat av naturlig evolusjon, men av egne anstrengelser. Et dyr som ikke vil innse at det er et dyr, og som tror på at det så og si har skapt seg selv slik det er i dag. Når vi vandrer i naturen sammen, får vi kontakt med virkeligheten, en kontakt som det moderne livet utsetter for stor slitasje. Virkeligheten er at mennesket er ett med alt, og alt er natur i stadig skiftende former.

Velkommen på vandring med UROskolen!

Tidligere vandrer

For meg var vårvandringen en grundig, lærerik og utvidende fordypning i UROperspektivet. Jeg har aldri ledd så mye, vært så sårbar og møtt så mange fine folk, som den uka på tur. Det er godt å være menneske
igjen. Anbefales!

Tidligere vandrer

Vårvandringen ble en vakker og viktig personlig reise. Skogen ble et fristed fra livets travelhet og jeg opplevde å komme nærmere meg selv i møtet med naturen og de gode menneskene

Magi

Tidligere vandrer

Uroskolens vårvandring var en vakker og utfordrende reise, og samtidig også noe av det beste jeg har gjort for meg selv. Det å utforske meg selv og min egen uro, i fellesskap med andre med samme intensjon var veldig sterkt, og er noe jeg alltid har med meg. Å gå sammen mot uroen anbefales på det sterkeste.