Kurs i UROperspektivet i Kragerø

Fullt.

Velkommen til et to-dagers kurs med fokus på din indre uro med UROlærer Rikke Uberg Thorkildsen.

Temaet for kurset er åpent, og du er velkommen med all din uro og det som er vanskelig i livet ditt akkurat nå.

Etterhvert er det mange som har hørt podcastene våre, podcasten Guro og Guru og mange har fått en god forståelse av hva UROperspektivet er. Men å bruke det i praksis, i eget liv er ikke alltid like lett eller åpentbart hvordan man skal gjøre, og det er ofte at man glemmer det i sitt hverdagsliv. For å virkelig utnytte seg av UROperspektivet i livet må man etter vår erfaring bruke tid, øve og utforske; det kan sammenliknes med å lære seg et nytt språk. Først kan du si enkle ord, forstå enkle ting, etterhvert kan du snakke mer av språket, men det å tenke på et nytt språk tar lang tid, fordi den automatiske tenkningen foregår på vårt morsmål. Våre automatiske reaktive mønstre kan sammenliknes med den automatiske tenkningen på vårt morsmål.

Det å utforske egen uro er en spennende, nyttig og til tider vond prosess, og det å gjøre den sammen med andre forsterker denne opplevelsen. Det er også veldig nyttig å lytte til andres uro og erfaringer. Uroen vår driver oss til å ha mange ulike strategier i livet, og disse strategiene er designet for å unngå vonde følelser som skam, skyld, hjelpesløshet, «jeg er ikke god nok» osv. Disse strategiene kan være så mangt; å begrave oss i jobb, være sinte/sure på partner eller venner, spise mye, spise lite, shoppe, ruse seg, trene, … - lista er lang. På denne samlingen skal vi forsøke å se nærmere på akkurat dette, og vi skal øve oss på å møte de vonde følelsene vi ellers i livet forsøker å unngå. Øve på å inkludere uroen i livet. Det å begynne å møte uroen, og være sammen med de vonde følelsen er etter vår erfaring veien til et friere og mer tilfreds liv, det er veien til dine ressurser som interesse, vennlighet, kjærlighetglede og ro - og evnen til å være sammen med den virkeligheten du har. Ofte på slike kurs bruker vi mye tid på å snakke om nære relasjoner; foreldre og oppvekst, partner/ikke partner, barn og venner. Dette er arenaer hvor man ofte møter sin egen uro og følelse av å ikke få høre til eller ikke være god nok.

Kragerø er ca 2 timers kjøretur fra Oslo og Kristiansand. Det er ikke vanskelig å finne overnatting, og du kan nyte stillheten og freden Kragerø kan by på på høsten. Velkommen!

Tid og sted
Torsdag og fredag 30 nov og 1. des
UROskolen sine lokaler i Kragerø, Nautebakken 5

Pris og administrativt
Kurset koster 4.000,- per person inkl kaffe/te. Betalt beløp regnes som bestilling. Ved kansellering tilbakebetales kr 1.000, men ved kansellering senere enn 1 uke før start tilbakebetales ikke innbetalt beløp.
Det er plass til 7 deltagere og bestilling gjøres her: FULLT.

Praktisk
Det er to økter hver dag, med en pause i midten. I denne pausen kan man bli i lokalene og spise medbragt mat.
Det blir ikke noe felles opplegg i lunsjen.
Ta med badetøy, lokalene er ved vannet og vi kan bruke bading (eller ikke bading!) til å kjenne på uro.

Dag 1
0900 – 1200 Introduksjon, og så starter vi med å utforske
1200 – 13.00 Lunsj
1330 – 16.00 Vi fortsetter med utforskningen

Dag 2
0900 – 1200 Oppsummering dag 1 og dypdykk
1200 – 1300 Lunsj
1330 – 1600 Dypdykk, konklusjoner og avslutning

Les mer om Rikke her

Hør Rikkes og UROskolens podcaster her! (Nei, ikke nå!) (Hva om det går bra?)

29. november

Forening for UROpsykologi inviterer til foredrag

6. desember

UROdans